Продужење пројекта
На 7. састанку Управног одбора пројекта, који је одржан 4. новембра 2022. године у Београду, вође пројекта, господин Петер Мајер и господин Саша Стаматовић, истакли су као важну тачку дневног реда предложени Адендум за тромесечно продужење пројекта без додатних трошкова. На претходном састанку Управног одбора у септембру 2022. године оцењено је да је општи напредак задовољавајућ и да су сви обавезни пројектни резултати благовремено постигнути. На 6. састанку Управног дискутовало се о могућем продужењу трајања пројекта на основу потреба и приоритета државе кориснице, узимајући у обзир капацитете који су доступни у државама чланицама након 10. јануара 2023.године. Убрзо након састанка, направљен је нацрт Адендума за тромесечно продужење пројекта и прослеђен члановима Управног одбора пројекта. Након увида у Адендум, ИПА јединица Министарства пољопривреде, шумарства и водопривреде издала је Сагласност на Захтев за допуну Уговора о твининг пројекту „Унапређење управљања шумама у Србији као допринос прилагођавању и ублажавању климатских промена“, а Сектор за уговарање и финансирање програма из средстава ЕУ у оквиру Министарства финансија одобрило је продужење пројекта без додатних трошкова.
Што се тиче активности у оквиру Компоненте 1 (Процена и унапређење постојеће секторске политике и административних капацитета), Адендумом су предложене две мисије у оквиру Активности 1.6 „Практична примена и евалуација Мапе пута за национални шумарски програм кроз јавну расправу са заинтересованим странама“, што ће помоћи Управи за шуме у припреми оперативног документа јавне политике, као и администрацији земље кориснице у спровођењу ex-ante процене ефеката путем јавних расправа. С обзиром на то да је Национални шумарски програм (НШП) документ јавне политике који се стално унапређује и захтева редовну евалуацију и ажурирање, ова активност ће помоћи да се успостави циклус развоја политике. Национални шумарски програм је погодно и међународно признато политичко средство за усклађивање дугорочне визије са текућим развојем и захтевима у сектору шумарства. Експерти из држава чланица и земље кориснице заједничким снагама су израдили Мапу пута за потребе развоја унапређеног, ажурираног и примењивог Националног шумарског програма у Србији. На основу искуства са израдом националних шумарских програма у Аустрији и Словачкој, дати су практични савети и увиди из обе државе чланице, који су при том прилагођени условима у Србији. Експертске мисије су такође пружиле свеобухватан преглед релевантног законодавства ЕУ и политичких процеса, посебно у вези са Стратегијом шумарства ЕУ. Мапа пута такође обухвата анализу снага, слабости, прилика и претњи (GAP), а подељена је на седам тематских области. У Мапи пута описани су изазови који се јављају на нивоу европске политике, као и стање у Србији и подручја деловања у свакој од седам области. Иако су приоритети и ток деловања идентификовани и договорени, Мапа пута се не бави операционализацијом. У циљу даљег развоја Мапе пута и пружања помоћи Управи за шуме у припреми оперативног документа јавне политике, биће организована експертска мисија и израда нацрта Националног шумарског програма. Јасно је да НШП представља документ јавне политике који захтева редовну евалуацију и ажурирање, а ова активност би могла да допринесе успостављању одговарајућег циклуса развоја политике.
Такође, српски правни прописи налажу да сви документи јавне политике буду израђени у складу са резултатима ex-ante анализе ефеката и ex-post анализе ефеката актуелних докумената јавне политике и прописа из релевантне области. Током ex-ante анализе ефеката, предлагачи јавних политика ће спровести процес консултације са заинтересованим странама и циљним групама и прикупити и обрадити податке како би предложили оптималну опцију или комбинацију разматраних опција. Предлагач спроводи јавну расправу о том документу и сачињава извештај о спроведеној јавној расправи. У извештају ће бити прецизирано које су заинтересоване стране и циљне групе учествовале у јавној расправи, које су сугестије дате и да ли су и на који начин ти предлози интегрисани у документ јавне политике. Посебна пажња биће посвећена обезбеђивању учешћа представника сопственика шума из целе Србије.
Адендумом је предложена додатна мисија у оквиру Активности 3.5 Компоненте 3 (Процена и усклађивање постојећег законодавства о систему трговине дрветом са захтевима ЕУ). Мисија 3.5.6 “Ex-ante процена ефеката нацрта закона” за циљ има да помогне надлежном органу државе кориснице у спровођењу ex-ante процене ефеката кроз процес консултације са заинтересованим странама. Резултат спроведених мисија у оквиру Активности 3.5 су препоруке за усклађивање српског законодавства у сектору шумарства и трговине дрветом, укључујући праћење и примену. У том циљу одржана је и обука. Нацрт закона је сачињен заједно са српским стручњацима, што је омогућило, између осталог, практичну идентификацију привредних субјеката (оператера), спровођење система дужне пажње и провере следљивости трговаца и адекватних казни и мера. Препоруке које су заједничким снагама саставили стручњаци из државе кориснице и из земља чланица фокусиране су на неопходне измене предложене у студији о систему/структури (у смислу броја људи и буџета) за праћење спровођења правних прописа о систему трговине дрветом, који покрива и домаће и увозно дрво за будућу примену уредби ЕУТР и ФЛЕГТ.
Као што је претходно наведено, српски правни прописи налажу да сви документи јавне политике буду израђени у складу са резултатима ex-ante анализе ефеката и ex-post анализе ефеката актуелних докумената јавне политике и прописа из релевантне области. С тим у вези, биће спроведена једна мисија (Мисија 3.5.6) у циљу подршке администрацији државе кориснице у спровођењу ex-ante процене утицаја. Мисија ће се спроводити паралелно са једнодневном јавном расправом коју ће организовати надлежни орган државе кориснице, као овлашћени предлагач, након чега ће уследити евалуација коју ће заједничким снагама спровести стручњаци из државе кориснице и из земаља чланица.